Wanneer de binneninstallatie WKO vervangen?

Bij storingen aan onze vloerverwarming en vloerkoeling komt vaak de opmerking van monteurs (Firma Paans) dat het tijd is om de hele binneninstallatie te vervangen. Dat kost duizenden euro’s en is niet direct de duurzaamste aanpak. Wat zijn de afwegingen die je als eigenaar kunt maken?

Allereerst: niemand kan je dwingen om dit deel van de installatie te vervangen. De WKO-installatie bestaat uit twee delen, namelijk de afleverset (die is van de leverancier, anno 2025 is dat Essent) en de binneninstallatie (die is van de bewoner).

Afleverset: Essent beslist (een deel van de sets is om technische redenen vervangen op kosten van Essent)

De warmtemeter en alles in deze piepschuim doos is eigendom van Essent. Hier zit ook een warmtewisselaaar in met miniboiler die samen zorgen dat er altijd warm water is voor badkamer en keuken.

Binneninstallatie: bewoner beslist en betaalt

Onderdelen die bij defect te vervangen zijn:
  • Alle regelknoppen en afsluiters inclusief de ‘motortjes’ op de rode verdeler en de ‘binnenwerkjes’ achter de motortjes.
  • Pomp, warmtewisselaar, expansievat, metertjes, thermo-beveiliging
Onderdelen waarbij defect fataal is voor de hele installatie:
  • Elektronische aansturing (bijvoorbeeld kapotte printplaat, Paans heeft niet de kennis om dit op te lossen, zo de onderdelen al leverbaar zouden zijn)
  • Verdelerblok (roest leidt tot lekkage)
Wat zou een onderhoudscontract moeten bieden?

Je kunt ervoor kiezen om zelf het onderhoud te doen, of pas bij storingen iemand in te schakelen. Vloerverwarming is geen ongewone techniek meer. Storingen merk je meestal als de winterkou toeslaat. Dan kunnen verwarmingsmonteurs het erg druk hebben. Zaken die van belang zijn bij onderhoud (bijvoorbeeld elke twee jaar)

  • Check of de binnenwerkjes achter de motortjes nog goed open en dicht gaan
  • Controle roestvorming
  • Controle waterdruk
  • Controle functioneren afsluiters en regelknoppen
  • Onderhoudspartij kent de installatie en is te bellen bij tussentijdse storing
Waar haal je een offerte voor onderhoud, reparatie of vervanging?
  • Paans doet dit nu via meldingen aan Essent. Voordeel daarvan is dat de kosten laag zijn. Nadeel is beperkte communicatie en niet altijd even deskundige monteurs. Er zijn alternatieven waarbij je zelf betaalt, maar als klant meer te zeggen hebt.
  • Rekon installatietechniek Heemskerk, telefoon 06-13006471 e-mail info@rekon-bv.nl
  • Van der Sluis Genemuiden, telefoon 038 – 204 99 33 e-mail info@vandersluis.nl
  • Dé producent van regeleenheden en verdelerapparatuur voor vloerverwarming is WTH. Die levert zelf niet aan particulieren. Op haar website geeft WTH Vloerverwarming- en koeling wel aanbevelingen voor een WTH installatiepartner in onze regio.
Wordt de WKO-beleving beter met een vernieuwde installatie?

In De Zeearend en De Prinsendam zijn enkele installaties vervangen naar aanleiding van roestvorming en storingen. Naar verwachting kunnen ze weer 15 jaar mee, vergelijkbaar met de levensduur van een cv-ketel. De kosten van volledige vervanging lagen in 2024 tussen 5600 en 7000 euro, afhankelijk van opties in de offerte en grootte van het appartement. Ervaringen van deze bewoners zijn positief.

Als afnemer neem je vooral waar of een installatie doet wat je het vraagt te doen: wordt er gekoeld in de zomer, wordt er verwarmd in de winter.
Dat gaat met deze installatie uitstekend. Alle zeven adressen waar Rekon gewerkt heeft zijn uiterst tevreden.
(Prinsendam)

Eerst is het elektronische systeem (nieuwe regelunit) vervangen en ongeveer 2 jaar geleden zijn de kraantjes vernieuwd, dat laatste vermoedelijk door Paans. De naam van het bedrijf dat de regelunit vervangen heeft, kunnen we hier niet achterhalen. Het systeem functioneert nu goed.
(Zeearend)

De foto’s van de nieuwe installatie zijn gemaakt in De Prinsendam

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.